گروه کوهنوردی فرود گرو

گروه کوهنوردی فرود گرو

عکس ها و توضیحات در مورد جاهای دیدنی شهرستان کلات
گروه کوهنوردی فرود گرو

گروه کوهنوردی فرود گرو

عکس ها و توضیحات در مورد جاهای دیدنی شهرستان کلات

معرفی روستای قله زو

موقعیت قله زو در داخل حصارطبیعی کلات نادر روستاهای از جمله آقداش، سیرزار،نفطه، خشت، گرو و قله زو وجود دارند . طول این حصار طبیعی ۳۶ کیلومتر و عرض آن ۱۲ کیلومتر است . روستای قله زو در پای بلندترین قله ارتفاعات در داخل حصار کلات واقع شده است و فاصله قله زو تا شهر کلات نادر حدود ۲۰ کیلومتر است . و به این علت، به این روستا قله زو گفته می شودکه، روستا در کنار قله کوه ودر کنار دره ای(زو) عمیق و ژرف واقع شده است . برای رسیدن به روستای قله زو و ارتفاعات آن حتما" باید اول وارد شهر کلات نادر شد و سپس به قله زو رفت .منبع آبی در داخل روستای  وجود ندارد، چون روستا در ارتفاعی بلند احداث شده است و آب روستا از پایین دره (زو) بالاکشیده و استفاده می شود . نزدیکترین روستا به قله زو روستای آقداش است .دکل تلویزیونی کلات نادر در ارتفاعات مشرف به روستا  قله زو احداث شده است.

قله زو تا شهر مشهد ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

 

وجه تسمیه قلّه زو=( قلّه+زو)

قلّه زو مرکب از قله به معنی کوه که نشان از کوههای سر به فلک کشیده ی اطراف آن خاصه کوه بسیار مرتفع بابا کمال که روی آن دکل سازمان صدا وسیما قرار گرفته و زو به معنی درَِه های بسیار عمیق و وحشتناک اطراف آن است.

همچنان که ذکر شده شد معنای قلّه زو که برگرفته از موقعیت جغرافیایی آن است اجتماع دو کلمه متناقض می باشد (کوههای مرتفع   دره های عمیق )=تناقض

و بواقع هر انسانی که پادر عرصه ی این خطه از میهن پهناورمان ؛ایران عزیز می گذارد ،می بیند که قدرت بی منتهای الهی ،اجتماع نقیضین را که به اقوال فلاسفه و ریاضیدانان محال و غیر ممکن است امری عادی و ممکن ساخته و شمه ای از قدرت لایزال خویش را که به قول خود حق تعالی در قرآن :آیات للموقنین است ،در معرض دید عموم گذاشته است .تاعبرتی بر بندگان و آدمیان باشد .آری ،دیگر طبیعت  قله زو  و خود واژه قلّه زو  یعنی ناقض (اجتماع نقیضین امری محال )

طوایف و زبان مردم قله زو : 

مردم قله زو دارای ۴طایفه (ینگجه -بُیات -اردلان -و سید محله )می باشند .

که کل طوایف این روستا ترک زبان بوده و طایفه ی اردلان علاوه بر زبان ترکی به زبان لُری نیز تکلم  می کنند.اصالتشان کرمانشاهی است و هر کسی که یکبار به کرمانشاه رفته باشه با این این فامیل حتما" برخورد میکنه.


 معرفی مدارس این روستا

۱) مدرسه ی ابتدایی مختلط شهید فروغی

۲) مدرسه ی راهنمایی مختلط  شهید مفتح

برگرفته ازسایت : روستاهای ایران

نظرات 1 + ارسال نظر
گرویی 1393/03/07 ساعت 14:19

علی آفای نوری یکمی هم از روستای خودت گرو بنویس،ما منتظریم.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.