گروه کوهنوردی فرود گرو

گروه کوهنوردی فرود گرو

عکس ها و توضیحات در مورد جاهای دیدنی شهرستان کلات
گروه کوهنوردی فرود گرو

گروه کوهنوردی فرود گرو

عکس ها و توضیحات در مورد جاهای دیدنی شهرستان کلات

جمعه 30 خرداد سینی کهنه

روستای سینی کهنه یکی از قدیمیترین و زیباترین روستاهای شهرستان کلات می باشد و زمانی یکی از پرجمعیت ترین روستاهای این شهرستان بحساب می آمد بطوریکه بیش از 700 خانوار در این روستا سکونت داشتند. پس از پیروزی انقلاب و مهاجرت روستاییان به شهرها تعداد خانوار ساکن دراین روستا در حال حاضر به حدود 140 خانوار می رسد. مردم روستا به زبان شیرین ترکی تکلم می کنند.

اطلاعات تاریخی نشان می دهد ترکیب جمعیتی مردم روستا را شش طایفه سادات، چرچمانلو، آق قویونلو، قره قویونلو، کوخ بنی و شاندیزی ها تشکیل می دهند که بزرگترین طایفه یعنی سادات حدود نیمی از مردم روستا را تشکیل می دهد.

 سینی کهنه در دامنه رشته کوههای سربه فلک کشیده هزار مسجد قرار دارد فاصله آن از شهر مقدس مشهد 175 کیلومتر و از شهرستان کلات 30 کیلومتر می باشد. طبیعت  بی نظیر آن بویژه در فصل بهار چشم هر بیننده ای را خیره می کند. علاوه بر جاذبه های طبیعی، روستای سینی یک مکان زیارتی است.  گنبد زیبای امامزادگان روستا ( معروف به خوجه) در ابتدای مدخل ورودی کوه زیبایی خاصی دارد مردم این منطقه به خاطر کرامات زیاد امامزادگان ارادت خاصی به این بزرگواران دارند و همه ساله زائران بسیاری برای زیارت و ادای نذرشان به این مکان مقدس تشریف می آورند.

مطالب برگرفته از وبلاگ روستای سینی کهنه


  ادامه مطلب ...

جمعه 23 خرداد قره سو

روستای قره سو در فاصله ی 4 کیلومتری از شهر کلات قرار دارد . شهرت این منطقه به دلیل وجود آبشار های زیبای آن است که با عبور از میان رشته کوه هزارمسجد زیبایی های خاصی را به وجود آورده اند .البته عظمت و بزرگی این کوه ها به وسیله دوربین به خوبی ثبت نمی شوند و باید آن ها را از نزدیک دید.

  ادامه مطلب ...

فواید کوهنوردی



کوهنوردی یکی از ورزش‌ها یا از جمله تفریحات است. برای برخی نیز کوهنوردی به عنوان شغل اصلی یا بخش الزامی شغل اصلی است.کوهنوردی می‌تواند به صورت راهپیمایی، کوه روی، کوهپیمایی و صعود به قلل مختلف و یا صخره‌نوردی انجام گیرد.


کشور ایران با داشتن کوه های سر به فلک کشیده از استعدادهای خدادادی برای ورزش کوهنوردی برخوردار است.

امروزه ورزش کوهنوردی به عنوان یک ورزش رسمی مورد توجه جوانان است اما هنگام کوهنوردی همیشه خطر در کمین است.

برای این که کوهنوردان و سایر اقشار مختلف مردم که برای استفاده از هوای پاک کوهستان به این مناطق عزیمت می کنند صعود خوب و موفق داشته باشند لازم است توصیه های ایمنی زیر را رعایت کنند:

1)به خاطر داشته باشید کوهنوردی با پیاده روی و تپه نوردی تفاوت داشته و صرفا یک تفریح نیست بلکه یک ورزش کاملا جدی و تکنیکی ولی توام با تفریح است.

2) وسایل و تجهیزات و البسه مناسب و استاندارد که متکی به سال ها تجربه عملی طراحی شده اند تهیه کنید و کاربرد صحیح و فنی آن ها را فرا گیرید.

3)هیچ گاه تنها اقدام به انجام این ورزش نکنید و همیشه به طور گروهی اقدام به کوهنوردی کنید کمتر کسی است که در زمان کوهنوردی به نحوی احتیاج به کمک پیدا نکند.

4) اصول کوهنوردی را از پایه فراگیرید و همیشه با راهنمایی و ارشاد یک مربی یا کوهنورد اقدام کنید.

برای صعود مؤثر به کوه‌ها نیاز به ابزارهای متفاوتی است. البته در هر صعود بسته به نوع صعود، منطقه مورد نظر، زمان و فصل اجرای برنامه ممکن است ابزار و تجهیزات متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از این وسایل کوهنوردی عبارت‌اند از:

*کفش مخصوص کوه

*کاپشن گورتکس

*کاپشن پلار

*کوله پشتی

*باتوم کوهنوردی

*دستکش

*کلاه مناسب فصل

*بادگیر

*جوراب کلفت

*کیسه خواب

*فلاسک چای

*بطری آب

*وسایل شخصی مانند قاشق و چنگال

*چراغ قوه

*عموماً برای کوهنوردی یا فتح قله‌ای به راهنما نیاز است.

فواید کوهنوردی

کوهنوردی فواید زیادی دارد که اکنون به چند مورد اشاره می شود:

1- تاثیر کوه نوردی در باز شدن مویرگهای بدن :

 مویرگهای بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار 15% ظرفیت خودشان باز و فعال هستند ولی در حین کوه نوردی مویرگها 95% فعال می شوند ، چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگها به نقاط مختلف بدن می رسد لذا با باز شدن و فعال تر شدن مویرگها ، مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشترو کیفیت سودمند تر به مغز و عضلات و احشای داخلی بدن می رسد .

2- تاثیر کوه نوردی در جلوگیری از بیماریهای قند خون ( دیابت ) :

در موقع کوه نوردی ، متابولیسم ( سوخت و ساز ) مواد شناور در خون مانند قند ، کلسترول ، پروتئین ها و اسید اوریک به بهترین وجه صورت می گیرد و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می کند .

3- تاثیر کوه نوردی در از بین رفتن چربی بدن :

در موقع فعالیت ورزشی و بخصوص در کوه نوردی ، کالری مورد نیاز بدن به 3 برابر افزایش پیدا می کند. بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را می سوزاند و به مصرف می رساند ، از طرفی در موقع فعالیت ورزشی ، انسان به شدت عرق می کند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می شوند .:


 

جشن نیمه شعبان

دیروز پنج شنبه به مناسبت میلاد حضرت مهدی در کلات هم مانند همه شهرهای کشور مردم با پخش شیرینی و شربت این روز را به یکدیگر تبریک گفتند.

درخواست

دوست عزیز که از این وبلاگ دیدن می فرماییدضمن قدردانی از شما درخواست می نمایم که هر گونه نظر ، پیشنهاد و مطلبی درباره یادداشت ها دارید در قسمت نظرات ثبت کنید . این کار فقط یک تا دو دقیقه از وقت شما را خواهد گرفت. همچنین نظر کلی خود را درمورد وبلاگ در سمت راست با انتخاب یکی از گزینه های خوب ، متوسط و یا ضعیف اعلام نمایید.

با تشکر مدیر وبلاگ

بند نادری

سدی است که از سنگ ، آجر و ساروج ساخته شده است .

این بند در حدود ۴ کیلومتر پایین‌تر از شهر کلات به سمت روستای نفطه و بر روی رودخانه ژرف رود ساخته شده‌است. ارتفاع این بنا از کف رودخانه ۷۰ متر است اما هم اکنون فقط 25 متر ارتفاع دارد به نحوی که هر قدر از کف رودخانه به طرف بالا ادامه می‌یابد بر عرض بند افزوده می‌شود.

در نما و پوشش این بند از آجرهای قرمز رنگ استفاده شده‌است. دیوار سد دارای حالت نیم دایره و شبیه سدهای هلالی با فرورفتگی بسیار کم می‌باشد. این بند دارای سه دهانه عمودی به فواصل مختلف می‌باشد که دو دهانه زیرین برای کاهش فشار آب و دهانه سوم که در قسمت بالا است به منظور تقسیم آب تعبیه شده‌است.

اهالی کلات این سد را به نادرشاه افشار نسبت می‌دهند اما بعضی از محققین، ساختمان آن را از آثار الغ بیگ فرزند شاهرخ گورکانی می‌دانند. اما به نظر مهدی بامدادی در کتاب آثار تاریخی کلات و سرخس، بنای سد را مربوط به سلجوقیان و بالاخص سلطان سنجر سلجوقی می‌داند.

 


  ادامه مطلب ...

عکس های زیبا از روستای سلطان آباد از آقای حسن ثابتی

روستای سلطان آباد در 22 کیلومتری شمال شهرستان کلات نادری و در مسیر رودخانه ایدلیک قرار دارد.این رودخانه با گذشتن از چهار روستای ایدلیک،سلطان آباد،قاباخ و ارچنگان زیبایی خاصی در این مناطق ایجاد کرده است و باعث رونق کشاورزی در این مناطق شده است .

 

 

ادامه مطلب ...

برج ارغونشاه

برج ارغونشاه در محلی به نام دربند در قسمت غربی شهر کلات واقع شده است . این برج که در حدود 200 متری کتیبه نادری قرار گرفته است ارتفاع آن از رودخانه بالغ بر 40 متر است . ارتفاع خود برج 8 تا 9 متر می باشد که بر فراز کوهی قرار گرفته و از آن می توان بر تمام دره ای که به دروازه ی غربی کلات منتهی می شود اشراف کامل داشت . با کمک برج های چندگانه که پیش قراول به حساب می آیند این دروازه محافظت می شد و ورود و خروج به کلات از این طریق کنترل می شده است .قدمت آن تقریبا به قرن هفتم هجری و به دوره ایلخانان مغول بر می گردد . اما اینکه ارغونشاه بعد از شکست از تکودار در این مناطق پناه گرفته باشد شک و تردید وجود دارد . بنای برج ارغونشاه از نظر شکل کلی و تزیینات آجرکاری روی آن به برج های ارگ کریم خانی در شیراز شباهت دارد . تمامی نمای برج از آجر بنا شده است و در فواصل مختلف و به کمک آجر کاری های جالب نقش های هندسی به کار برده اند شکل هندسی بنا به صورت استوانه ای می باشد تعمیراتی که در این بنا صورت گرفته به دوران نادر و حکومت قاجار برمی گردد که در آن زمان به دلیل اهمیت بالای این نقطه برای دیده بانی نسبت به تعمیر و مرمت آن اقدام گردیده است .