گروه کوهنوردی فرود گرو

گروه کوهنوردی فرود گرو

عکس ها و توضیحات در مورد جاهای دیدنی شهرستان کلات
گروه کوهنوردی فرود گرو

گروه کوهنوردی فرود گرو

عکس ها و توضیحات در مورد جاهای دیدنی شهرستان کلات

معرفی روستای گرو

روستای گرو در شمال غربی شهر کلات و در طول جغرافیایی 59 درجه و41 دقیقه و عرض 37 درجه و2 دقیقه و 1300 متر ارتفاع از سطح دریا و حدود بیش از 200 متر بالاتر از سطح مرکز شهرستان قرار دارد، این روستا دارای 450 خانوار و در 164 کیلومتری مشهد و 8 کیلومتری کلات نادر قرار دارد و اصالت مردم عرب خزایی و از طوایف گوناگون هستند.در تازه ترین آمارگیری جمعیت آن نزدیک به 1800 نفر می باشد و بیش از این آمار نیز مهاجرت به دلایل گوناگون(شغلی/تحصیلی/دانش و..) به سایر نقاط کشور داشته است و بزرگترین روستای بخش مرکزی شهرستان کلات می باشد.
  

 


   زبان مردم روستا ، فارسی  و به گفته برخی اساتید نزدیک به فارسی دری می باشد واژگان اصیلی چون پیگه(پگاه) حیشی(حاشیه) دشنه(دیشب) نشان از قدمت این لهجه دارد. در لهجه مرمان روستا اندک واژگانی از زبان های(کردی(هره) و ترکی(طوی و..) و انگلیسی(کومپلت) و عربی(دیک و جوز) در آن وجود دارد...)می باشد. مردمان این روستا دارای فرهنگی غنی از دانش و ادب هستند و به جز تحصیلات ابتدایی و متوسطه که بیشتر جوانان و نوجوانان و میانسالان دارند.بیش از 500 نفر از فرزندان این روستا دارای تحصیلات تکمیلی از مقطع فوق دیپلم تا دکتری و تخصص را دارند. .از لحاظ تخصیص تعداد شورا به دلیل جمعیت بالا به مانند شهرهای تا بیست هزار جمعیت، 5 عضو شورا دارد و دهیار آن نیز به دلیل جمعیت بالا، به طور کامل مستقل و تمام وقت می باشد.

این روستا دارای چهار شهید و یک آزاده و چندین جانباز و ایثارگر می باشد.  شش واحد آموزشی از ابتدایی تا مقطع دبیرستان را در دو بخش پسرانه و دخترانه را دارا می باشد و تعداد 372 دانش آموز(ابتدایی:211 متوسطه اول:110 متوسطه دوم: 51) و 16 طلبه که از حوزه های علمیه تحصیل فارغ شده و یا در حال تحصیل می باشند،بخشی از جایگاه آموزش این روستا می باشد

برخی نام گرو را برگرفته از نام پهلوانی به همین نام در شاهنامه فردوسی می دانند و برخی نیز آن را در فرهنگ عامیانه از واژه درگیر با آب(اوی) (گیروی)می دانند.

این روستا دارای قدمت زیادی می باشد و بر این سخن، وجود قلعه تاریخی فرود در شمال غربی آن نشان از قدمت چند صد ساله و یا هزار ساله آن می باشد که در اشعار شاهنامه فردوسی در بخشنبردهای ایران وتوران آمده است. ابنیه و آب انبارهای موجود بازمانده از دوره افشاریه در اطراف روستا و دروازه دهچه نشان از آبادانی این روستا را در بیش از 300 سال اخیر رامی دهد.

فاصله این روستا تا مرکز شهرستان 8 کیلومتر می باشد و از لحاظ قضایی به دلیل فاکتور جمعیتی نیز دارای یک شعبه مستقل حل اختلاف می باشد.

زمینهای کشاورزی روستا در تخته گرو و دهچه در حدود 1500 هکتار می باشد و محصولات کشاورزی آن گندم و جو و تخم شربتی و حبوبات ومحصولات جالیزی به صورت دیمی می باشد. دامداری به صورت سنتی در آن رایج است و بیش از 10 هزار راس دام سبک و سنگین دارد، وجود امام زاده خواجه غریب در دهانه دروازه دره دهچه نشان از توجه امامزادگان به این خطه و امنیت آن زمان را می داده است.

مردم روستا صد در صد شیعه دوازده امامی می باشد و وجود سادات علوی حسنی و حسینی و فاطمی نشان از مردمانی مذهبی و علاقمند به اجرای مراسمات و آیینهای مذهبی بازمانده از نیاکان خود را می دهد و همچنین مراسمات شادی چون برپا داشتن نوروز این عید باستانی و یا چله چخدی و عبور از آتش، نشان از تمایلات ملی این روستا می باشد.در جشنهای عروسی مردم با لباسهای محلی شبیه به کردی با کمی تفاوت در ظاهر هستند و در سطح روستا نیز بیشتر بانوان با لباس محلی و سربند و مردان به ویژه نسل قدیمی آن با شلوارهای کردی و مندیل رفت و آمد دارند.از مشهورترین مراسم مذهبی می توان به : مراسم دهه محرم وعلم گردانی و چهل وهشتم و احیاء شب های قدر در ماه رمضان و برپاداشتن سالروز شهادت و وفات پیشوایان دین اسلام ومذهب شیعه اشاره کردو از مراسم شاد عروسی ها می توان به(خواستگاری ،قندشکنی،حنابندان، سیب انداختن داماد از روی عروس)اشاره کرد.

این روستا دارای بیش از150 فرهنگی شاغل و بازنشسته و چندین پزشک و بیش از 100 نفر نظامی(ارتش و نیروی انتظامی و سپاه) می باشد. خانه بهداشت و گازکشی و برق و آب و گاز و اینترنتراه آسفالته از نعمتهای پس از انقلاب اسلامی، از دیگر امکانات موجود در این روستا می باشد.

در مورد مذهب روستا و روی آوردن مردم به تشیع دلایلی چون: وجود بارگاه امام رضا(ع) در مشهد و نزدیکی به کلات را میتوان دارای تاثیر زیادی دانست، مهاجرت سادات علوی به دنبال امام علی بن موسی الرضا(ع) از مسیر آغاز هجرت از مدینه تا به مرو که سرخس نیز جزو این مکانهای حرکت بوده است و نزدیکی سرخس به کلات تاثیر زیادی داشته است. درآمد مردم روستای گرو از راه دامداری و کشاورزی و کارگری از نوع فصلی و چوبداری می گذرد و وجود چشمه های اطراف روستا مکانهای مناسبی برای دامداری سنتی می باشد.

از بازیهای محلی رایج دربین کودکان و نوجوانان و جوانان میتوان به توپ چوبی/تسمه بازی/بوجول  بازی/لوی بازی/قایم باشک/پاره بازی/و .. اشاره کرد.

و از سنتهای خوب بازمانده از نیاکان میتوان به یاوری(یوآر) اشاره کرد که همه گروه مشکل فردی را تا به پایان یا جایگاه مورد نظر نرسانند به خانه خود نخواهند رفت.

نقاط برجسته گرو:

1)       سحر خیز بودن مردم و در پی کار و کوشش رفتن که شهره شهرستانهای اطراف نیز می باشد.

2)       اعتیاد صفر در بین زنان روستا

3)       قطب اقتصادی شهرستان

4)       قطب علم و دانش شهرستان با بیشترین تحصیلکرده در بین شهرستان

نویسنده :علی کشاورز گرو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.